جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
سازمان ملل

حوزه/ هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل تحت شعاع جنایات اسرائیل قرار گرفت و در این بین، سران برخی از کشورها ضمن انتقاد از سیاست‌های خنثای سازمان ملل در قبال خشونت‌های صهیونیست‌ها، وضعیت فلسطین و لبنان را اسف‌بار توصیف کردند.

به‌گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل، با اشارۀ مستقیم به جنگ غزه، هشدار داد: نظم مبتنی به قواعدِ درحال فروپاشی، به چندین کشور آزادی بی‌قیدوشرط داده است. هیچ‌چیز نمی‌تواند کشتار جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. سرعت و مقیاس کشتار و تخریب در غزه با هر آنچه که در این سال‌ها دبیرکل بوده‌ام و دیدم متفاوت است.

این بخش صحبت‌های گوترش، در رابطه با مردم غزه، با تشویق گستردۀ حاضران در مجمع همراه شد.

اردوغان خواستار اقدامات سازمان ملل علیه اسرائیل شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، سخنرانی خود را با اظهار خرسندی از دیدن فلسطین «در جایگاه شایسته‌اش در میان کشورهای عضو» آغاز کرد و ابراز امیدواری کرد که این گام نهایی برای عضویت کامل کشور فلسطین است.

وی با اشاره به شکست سازمان ملل در متوقف کردن رژیم صهیونیستی از تهاجم به غزه، تصریح کرد: سازمان ملل نتوانسته است به مأموریت بنیادین خود عمل کند. از اینرو، به‌تدریج به ساختاری ناکارآمد تبدیل شده است.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر شعار معروف خود "جهان بزرگ‌تر از پنج است" را مطرح کرد و گفت: عدالت بین‌المللی را نمی‌توان به ارادۀ پنج کشور واگذار کرد. بهترین عبرتی که می‌شود از آن گرفت کشتاری است که در غزه در حال وقوع است و ۳۵۰ روز ادامه داشته.

وی در ادامه به تشریح آمار دقیق تلفات انسانی جنگ غزه، ازجمله زنان و کودکان فلسطینی، کارکنان سازمان ملل، پزشکان و خبرنگاران پرداخت که به دست صهیونیست‌ها شهید شدند.

او افزود: اسرائیلی‌ها عمداً به ده‌ها بیمارستان، صدها مدرسه و بیش از ۱۱۳ آمبولانس حامل بیماران حمله کردند. آن‌ها منشور سازمان ملل را در محل سخنرانی خود سازمان ملل پاره کردند و به‌طرز بی‌شرمانه‌ای در مقابل کل جهان ایستاده‌اند.

اردوغان تصاویر زندان‌های فلسطینیان در اسرائیل را به اردوگاه‌های کار اجباری تشبیه کرد و گفت: این موضوع، به‌وضوح بربریت (رفتار خشن و ظالمانه) را که با آن مواجهیم نشان می‌دهد.

وی با اظهار تأسف از داستان دلخراش هند رجب، دختر شش سالۀ فلسطینی که به‌دست نیروهای صهیونیستی شهید شد، اظهار کرد: غزه به بزرگ‌ترین قبرستان زنان و کودکان در جهان تبدیل شده است. ارزش‌هایی که غرب ادعا می‌کند از آن‌ها دفاع می‌کند در حال مرگ است. حقیقت در حال مرگ است. امیدهای بشریت برای زندگی در دنیایی عادلانه‌تر در حال مرگ است. یکی‌یکی دارند نابود می‌شوند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه، اسرائیل را به نادیده گرفتن حقوق بشر و لگدمال کردن قوانین بین‌المللی در هر فرصتی که به‌دست آورد متهم کرد و تأکید کرد: اسرائیل در حال انجام پاک‌سازی قومی، نسل‌کشی آشکار علیه یک ملت، یک قوم و اشغال تدریجی سرزمین‌هایشان است.

اردوغان خطاب به حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی تصریح کرد: مقاومت عادلانه مردم فلسطین در برابر اشغالگران سرزمینشان بسیار شایستۀ احترام است. این مقاومت آن‌قدر شرافتمندانه و مشروع است که نمی‌توان آن را نامشروع نامید. آن‌ها قهرمانانه و شرافتمندانه مقاومت می‌کنند.

ترکیه برای خون ریخته‌شدۀ عایشه نور ازگی ایگی خواهد جنگید

وی در ادامه، اسرائیل را به تشدید خشونت در لبنان متهم کرد و افزود: ترکیه برای خون ریخته‌شدۀ عایشه نور ازگی ایگی که توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری کشته شد، خواهد جنگید. مردم ترکیه ضدیهودی‌ستیزی هستند و هیچ دشمنی با مردم اسرائیل ندارند ولی با سیاست‌های دولت اسرائیل مخالفند.

پادشاه اردن: نظم کنونی جهان برای مردم فلسطین و لبنان تحمل‌ناپذیر است

پادشاه اردن هم با انتقاد از سیاست‌های خنثای سازمان ملل در قبال جنگ غزه، گفت: زیاد عجیب نیست که ببینیم، هم در این سالن و هم پشت دیوارهای این سالن، اعتماد به اصول و ایده‌های بنیادین سازمان ملل در حال کاهش است. کامیون‌های کمک‌رسانی سازمان ملل در فاصلۀ چندمایلی از فلسطینیان گرسنه، دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند.

ملک عبدالله دوم تأکید کرد: این وظیفۀ اخلاقی چنین اجتماع بین‌المللی‌ای است که سازوکار حمایتی برای فلسطینیان، در سراسر سرزمین‌های اشغالی‌شان، ایجاد کند.

وی با قاطعیت، ایده‌ای که آوارگان فلسطینی باید در اردن به‌عنوان وطن دوم اقامت کنند را رد کرد و تصریح کرد: بگذارید خیلی واضح بگویم. این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد. اردن هرگز پذیرای جابه‌جایی اجباری فلسطینیان نخواهد بود. این یک جنایت جنگی است. هیچ‌وقت مثل الان واضح نبوده است که نظم کنونی جهان برای مردم فلسطین و اکنون برای لبنانی‌ها غیرقابل دفاع و توجیه‌ناپذیر باشد.

انتقاد امیر قطر از برنامۀ امنیتی آمریکا دربارۀ غزه پس از جنگ

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، هم با انتقاد از کشورهای غربی به‌خاطر حمایت از اسرائیل، گفت: «دیگر نمی‌توان در این دربارۀ حق اسرائیل برای دفاع از خود صحبت کرد، مگر آنکه شریک جرم باشیم.

رهبر قطر گفت: ما با کمال ناباوری متوجه شدیم که برخی هنوز در تلاش‌اند تا اقداماتی برای ادارۀ غزه پس از جنگ انجام دهند، آن هم صرفاً بر اساس ملاحظات امنیتی. و البته منظور از آن، امنیت اشغالگری است، نه امنیت کسانی که تحت اشغال رنج می‌برند. این همان طرز فکری است که ما را از یک فاجعه به فاجعۀ دیگر کشانده است. این رویکرد می‌خواهد کل منطقه را متناسب با اسرائیل تنظیم کند و به دنبال راه‌هایی است تا بازور از پایان اشغال و تحمیل سلطۀ یک ملت بر ملت دیگر جلوگیری کند.

وی در ادامۀ سخنان خود در سازمان ملل، ضمن انتقاد صریح از عدم تلاش اسرائیلی‌ها برای ایجاد صلح، عنوان کرد: هیچ دلیلی برای صحبت دربارۀ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و در سراسر جهان وجود ندارد، اگر این صحبت‌ها با اقدامات ملموس که منجر به آتش‌بس فوری و پایان اشغالگری اسرائیل بر تمام سرزمین‌های عربی همراه نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منتظر IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    0 0
    پایان این غده سرطانی نزدیکه.
  • حسن IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    0 0
    لازم است کشورهای در گیر در منطقه طبق مصوبات سازمان ملل عمل کنند تا لز توسعه ویرانی بیشتر جلوگیری شود